“A viciously wild bakfietsbobo appears!”

door Prachtige Pjotr

Daar zag ik het vreemdsoortige wezen. Wild, woest-blazend, infernaal-briesend! Aan de overkant van het kruispunt, terwijl ik met enige bravoure en onverschrokkenheid overstak. Ik kón niet anders, ik moest het passeren. Het zag er menselijk uit, met een hoofddeksel in schreeuwerige fluokleuren.  Ik vreesde voor een kopstoot, maar die bleef uit. Daarin zaten twee jongskes, ook voorzien van een oogverblindende helm. Schijnbaar onschuldig, maar zouden ze ooit van het stigma afgeraken? Het gigantische vehikel waarmee ze vervoerd werden wordt stilaan een icoon van deze tijd. Alhoewel ‘icoon’ misschien wat overdreven is. Ik weet niet of ik met zo’n ding overweg kan. Twee wielen, maar het ziet er nogal lomp uit. Een grootschalig gevaarte, waarmee een niet-ingewijde leek meteen een hele schare bomma’s, een kudde kinderen en een losgeslagen bende ABVV-stakers zou platrijden. Enfin, dat geldt toch voor mezelf. Ik heb ooit eens op een tandem gezeten en jongens toch, wat was me dat! Geef mij maar een gewone fiets, waarmee ik maatschappelijk verantwoorde dingen kan doen.

Het Rijtuig van Satan

Het Rijtuig van Satan

 

Een bakfietsbobo is de naam van dat vreemde wezen. Hier. In Boechout! Ongetemd! In het wild! Ver uit hun natuurlijke habitat! En dan te bedenken dat ik mijn pokéballs niet bijhad. Potverdorie. Een gemiste kans? Nu, niet dat ik nog veel plaats over heb in mijn kamer. Alles zit volgestouwd met boeken, CD’s en andere spullementen. Te bedenken dat ik daar nog een uit de kluiten gewassen bakfietsbobo bij kan plaatsen lijkt me een overmoedig plan. Het was trouwens een vrouwtjesvariant, dat ik tegenkwam. De twee jongskes waren de kroost. En dus zover is het moeten komen in de Gillegomwijk. Een rustige buurt, opgeschrikt door een wilde bakfietsbobo. Of is het bakfietsbobette? Ik ben veilig kunnen passeren, maar ik las elders dat sceptici wel eens worden ontvoerd in die Rijtuigen van Satan.

Een bakfietsbobovrouwtje

Een bakfietsbobovrouwtje

 

Het begrip ‘bobo’ komt van een samentrekking van ‘bourgeois-bohémien’: de progressieve hoogopgeleide yuppie met idealistische trekjes, van wie het cliché wil dat het hart links klopt maar de portefeuille rechts ligt. In dat opzicht is een bakfietsbobo gewoon een nieuwe mutatie van een gekend fenomeen. De stormtroepen van een nieuwe generatie? Afin, ik ga er zelf geen hoogdravende filosofische bakfietsbobotheorieën over opmaken. Ik vind het maar een vreemd fenomeen. Het ziet er gewoon niet uit.

 

P.

