“En nog eentje van den tap”

door Prachtige Pjotr

Ik drink graag en veel water. Veel gezonder dan frisdrank, dat na een tijd begint te vervelen. Soms smaakt het hoor, een koud glas cola, maar het is al een tijdje geleden toen ik een aantal flessen cola per week dronk. Van mijn tienerjaren geleden. Het is een gewoonte geworden om een plastieken fles bij de hand te hebben. Als deze leeg is, neem ik niet opnieuw een andere fles, maar vul ik het bij met kraantjeswater. Onze leidingen zijn behoorlijk veilig, in tegenstelling tot vele andere delen van de wereld. Ook al wordt er links en rechts geklaagd over een hoog oestrogeengehalte in tapwater, heb ik nog altijd geen borsten ontwikkeld zoals Robert Paulson, ben ik nog altijd in staat een kaart te lezen en heb ik geen irrationele huilbuien bij het zien van een romantische komedie. Tip-top in orde, dankjewel!

Water is een onderwerp waar veel over gepraat wordt. Vele wetenschappers geloven zelfs dat de meeste conflicten in deze eeuw niet zullen gaan om olie, maar om drinkbaar water. Gek, zou je denken, terwijl het grootste deel van het aardoppervlak uit water bestaat. Uiteraard is dat zout water. Ontziltingscentrales kunnen van zout water zoet water maken, maar dat is een duur procédé. Daar is de Derde Wereld niets mee, waar drinkbaar water soms al een luxeproduct is. Daar kraantjeswater drinken staat trouwens gelijk aan zelfmoord. Je kan evengoed met een scheermes je buik openhalen en de Ganges overzwemmen. Drinkbaar water wordt maar al te vaak verspild. Maar soms kan het ook niet anders. Zout water gebruiken om de wc mee door te spoelen gaat namelijk niet, omdat zout water de waterleidingen zou aantasten. En douchen of baden met zout water zou niet erg aangenaam zijn voor je huid. Zelfs een karrenvracht aan Dove badcrème zal het uitdrogen van je huid niet kunnen voorkomen in dat geval.

De keuze voor kraantjeswater is logisch, als je voorbij de marketingstrategieën van waterflesgiganten kan kijken. De smaak is hetzelfde en het is een aantal duizenden keren goedkoper als je erop begint te letten. Water heeft een neutrale smaak in normale omstandigheden, maar flessenwater kan vaak een erg aparte smaak hebben. Neem nu bijvoorbeeld Spa. Ik vind dat Spa-water een erg chemische nasmaak heeft. Hetzelfde verschil heb je tussen artisanaal gemaakt stoofvlees en industrieel vervaardigd stoofvlees. Een Mountain Everest van verschil. Ik heb een interessant filmpje gevonden over deze kwestie, dat ik hieronder plaats.  Flessenwater is een vorm van gebakken lucht, om even een spoiler vrij te geven. Geniet ervan en gezondheid!

P.

