Pjotr en zijn tijdelijke “verdroming”

door Prachtige Pjotr

Iedere keer wanneer ik weet wat ik gedroomd heb en de droomwereld verlaat, beland ik in een bijzonder verwarrende schemerzone. Zo heb ik het altijd al ervaren; hoe het met u gesteld is weet ik niet. Het is een toestand van tijdelijke “verdroming”. Het maakt niet uit of ik beangstigende, vrolijke of nietszeggende dromen heb gehad, en of het surrealisme de grenzen van het onmogelijke tartte. Vlak na het ontwaken uit zulke dromen bevind ik me niet in de werkelijke wereld, maar in een schemerwereld. Een andere dimensie. Ik weet niet hoe het komt, maar er lijkt altijd een subtiele substantie aanwezig te zijn die niet van de echte wereld afkomstig is. Het is een geur die me prikkelt, een smaak van een in mijn dromen verorberde maaltijd en altijd dat gevoel, dat ene onheimelijke gevoel, dat ik terug ben van een lange, lange reis en ik me in een kamer bevind die me wel bekend overkomt, maar me ook vreemd en zelfs bedreigend aandoet. Een illusie die me gevangen wil houden. Vandaag overkomt me dat laatste gevoel; niet de tast, noch de smaak of de geur vertelt me iets, maar een moeilijk over te brengen bewustzijnstoestand. En dan, onverwacht, verdwijnen deze vreemde gedachten. Het besef waar en wie ik ben komt me glashelder voor de geest.

P.

