Tapijtsurfen in Iran

door Prachtige Pjotr

Waarom? Je doet het omdat weinig westerlingen het durven. Uit een grenzeloze nieuwsgierigheid; als een uitdaging; een onweerstaanbare Drang nach Osten; het grote dwaze avontuur dat je plots grijpt. Mijn taalkennis van Farsi was nihil, maar ik wilde niet geloven dat de taal mijn wereld begrenst. Moederlief wil het niet, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Dat Iran meer was dan chadors, kernbommen en mullahs wist ik wel, maar ik wou het met mijn eigen ogen zien en ervaren. Hoezo, gevaarlijk? Hoezo, fundamentalistisch? Hoezo, vijandig? Voorbij al het goed en kwaad van clichés wou ik de lach achter de chador ontdekken. Dat op eigen houtje, zonder betrokken te zijn met reisbureau’s, overijverige gidsen en andere factoren die me zouden belemmeren in mijn doel. Dus … waarom eens niet couchsurfen op Perzische tapijten?  

Klik voor foto’s

