East of Eden (John Steinbeck)

door Prachtige Pjotr

East of Eden van John Steinbeck uitgelezen.

Wauw zeg, wat een boek! Voor zover ik een lijst heb opgesteld van mijn favoriete boeken belandt deze zonder probleem bij de eerste tien. Het is een roman met grote ideeën, maar er gaat ook een diepe, authentieke menselijkheid van uit door de herkenbaarheid en levensechtheid van de personages en de opmerkelijke eenvoud die het verhaal uitstraalt. Op dit vlak zie ik parallellen met het magistrale Hoe het groeide van de Noorse schrijver Knut Hamsun.

Dit soort literatuur grijpt je vast vanaf de eerste bladzijde en verleidt je om het op ieder vrij moment vast te nemen en verder te gaan met de lotgevallen van de families Hamilton en Trask. Dit huzarenstuk rechtvaardigt slapeloze nachten. Nu het afgelopen is roert in mij een aangename rusteloosheid die, naar ik voel, nog erg lang zijn nawerking zal hebben.

Wereldklasse.

P.

