De aarde roept (1936)

door Prachtige Pjotr

SONY DSC

“Luister, ik moet u iets vertellen, zegt hij zachtjes. Ik heb pas een kleine hoeve in de Kempen gekocht, omdat ik weg wil uit de stad waartegen ik lichamelijk en geestelijk niet opgewassen ben; ik wil trachten ginder wat op mijn verhaal te komen, en met handarbeid voor mijn leven te zorgen. Inderdaad heb ik tot nu toe te veel als dilettant geleefd, ook als kunstenaar. Nu de oude ordening der dingen langzaam in elkaar gestort is, en de aarde worstelt om een nieuwen vorm die het leven goed en levenswaard moet maken, wil ik trachten voor mezelf dit probleem op te lossen, en een werk aan te vatten dat hard is en organisch, en dat dwingt tot zelftucht. Het is niet gemakkelijk om dat zoo te zeggen, maar gij begrijpt dat wel.

(…)

Over drie weken ga ik weg uit de stad om ginder mijn kans te wagen. Veel is er niet; een klein huis, wat grond en bosch, wat ruimte en zon en eenzaamheid en veel harde arbeid. Ik zoek alleen nog een vriend die bereid is dit alles met mij te delen.”

 

Ernest Van der Hallen, De aarde roept, Brugge, Uitgave “Wiek Op”, 1943.

